Wednesday 6 January 2016

YG Entertainment, Ewha University, Cat's Cafe, Itaewon, Seoul


Hi semua.. Ini ialah post sambungan. Boleh klik di bawah untuk membaca sebelumnya :



Assalamualaikum.. 

Destinasi pertama kami ialah Ewha Women's University.

Yela, alang-alang dah sampai korea, teringin juga nak tengok universiti diorang. Mana  tau boleh menjadikan inspirasi untuk sambung master ke. Hehehe.

Cara untuk ke sini, 

Seoul Station -- towards Soyosan --> City Hall

Tukar line hijau

City Hall -- Counter Clockwise --> Ewha Women's University (Idae Station)

Keluar je exit (tengok je signboard yang tulis Ewha Women's University sebab tak ingat keluar exit berapa, dan terus je.



Nanti akan jumpa kedai-kedai dan deretan gerai jual makanan. Perghhh seronok bak hang. Yela, perempuan kan memang suka shopping dan makan. Memang pakej la kat belajar sini. Sebelum pergi kelas, singgah dulu untuk shopping dan makan-makan dulu. Hehehe.

Kami terus je hingga jumpa universiti itu. Tempat ini memang terbuka jadi boleh je masuk tanpa melaporkan diri di pengawal.



Jadi inilah universitinya. Memang besar dan cantik. Tapi sebab terlalu besar, kami sebagai orang Melayu, tak kuasa dan tak larat untuk explore tempat itu.





Kaca-kaca ini, di sebaliknya ada bangunan. Maksudnya boleh masuk dalam kawasan berkaca ini kerana ada tempat 'study area' dan tempat makan dan membeli belah (lagi).








Kami kemudiannya meneruskan destinasi kami ke destinasi seterusnya :

YG Entertainment.

Ada apa di tempat ini? YG Entertainment inilah tempat kumpulan-kumpulan seperti Bigbang, atau 2NE1 berlatih, berkumpul dan segala macam yang lain. Jadi, kami ke sini dengan harapan untuk berjumpa lah salah seorang daripadanya kalau ada rezeki.



Cara untuk ke tempat ini ialah :

Idae station (Women's University) -- Counter Clockwise --> Hapjeong station

Nak ke sini mudah sebab dia terletak di line yang sama jadi tidak perlu tukar station. Turun pada hentian yang ketiga.



1) Turun di station Hapjeong. Keluar di Exit 8. Jalan je straight. Landmark pertama akan jumpa ialah SK Gas Station. Terus je lagi.



2) Jalan je terus sampai nampak Hotel Circle di sebelah kanan. Nanti anda akan jumpa SK Gas station yang kedua pula. Teruskan lagi.



3) Nanti akan jumpa Lee Mart di sebelah kanan juga. Betul-betul lepas Lee Mart ni masuk KANAN.







4) Dah masuk kanan tu, anda akan jumpa Proud Apartment dan akan nampak kedai GS25. Maksudnya betul la tu. 



So ini lah bangunan YG Entertainment nya. Dari jauh boleh nampak dah sebab besar dan tinggi!






So tunggu la dapat 20 minit kat sini. Dan.... Tahu tak kitorang nampak siapa? DARA 2NE1! Masa tu dia baru sampai dengan kereta Mercedes Hitam dan tingkap hitam sepenuhnya. Bila dia sampai tu, body guard tengah jaga dan iring dia la. Tak sempat nak ambil gambar sebab cepat sangat dia masuk.

Hampa, kami pun ke Hapjeong Station semula untuk ke Itaewon. Ada apa di Itaewon? Inilah tempat orang-orang Islam. Sini banyak kedai halal. (Tapi mahal sikit lah, tapi demi halal, tutup sebelah mata jela harga tu)

Dah sampai Itaewon station, keluar melalui exit 3. Sejujurnya, Itaewon ini kawasannya berbukit bukau. Dan agak penat juga hendak mendaki. 




Jadi, setelah penat mendaki, sudah tentu mahu makan! Ini merupakan restoran makanan Korea yang halal, dan pemiliknya pun orang Korea yang sudah masuk Islam. Untuk ke sini, dari station itu, anda terus sehingga jumpa pintu gerbang masjid Itaewon.


Terus kan berjalan dengan masuk simpang yang di kanan. Terus je lagi dan anda akan jumpa kedai EID.






Harga untuk makan di Eid lebih kurang 8000 – 12000 Won, lebih kurang RM28- RM42 untuk satu lauk. Urut dada, ye agak mahal. Tetapi oleh kerana setiap hidangan termasuk nasi dan tiga side dish yang terdiri daripada Kimchi juga, jadi pada kami tiada masalah.

Kami menempah 3 jenis lauk iaitu :




dan  terakhir sekali Chicken apa tah saya tak ingat untuk mengambil gambar dan menyebabkan saya terlupa nama lauk itu. Harga 10000 won.


Tidak perlu menunggu lama, makanan kami pun sampai!


Sebelum makan sudah tentu bergambar dahulu! Air memang disediakan dan percuma. Memang berpuas hati kerana rasanya memang sedap! Ayam ginseng itu begitu lembut dan tak liat langsung! Memang saya syor kan pembaca untuk cuba di sini. Memang sedap!

Setelah makan, kami berborak dengan pemilik kedai ini. Pada mulanya, anak lelaki beliau yang memeluk islam. Anaknya merahsiakan perkara ini, tetapi apa yang jelas kelihatan ialah anaknya tidak makan daging yang dimasak. Jadi, ayahnya pelik, dan bertanya kenapa. Barulah anaknya itu menceritakan bahawa dia sudah memeluk Islam, dan Alhamdulillah, seisi keluarga kini memeluk Islam. Alhamdulillah.

Kami kemudian meneruskan ke destinasi kami yang seterusnya iaitu masjid Itaewon untuk solat maghrib.



Kemudian dari masjid, destinasi kami yang seterusnya ialah Cat's Cafe! Di Seoul memang terkenal dengan kafe kucing ini. Ada banyak cawangan antaranya ialah Myeongdong dan Hongik.

Untuk ke sini, boleh turun di Hongik University Station. Saya rasa lebih baik jika anda tanya-tanya orang cara untuk ke Cat's Cafe ini kerana ada banyak deretan kedai (seperti di Myeongdong) jadi kami sendiri pun keliru dengan lorong mana. Hihi.



Waktu malam di sekitar Hongik University. Malam ini ialah malam krismas, jadi ramai orang-orang Korea yang keluar berjalan. Waktu ini juga la kami dapat saksikan keromantikan oppa-oppa di sana yang masing-masingnya memegang bunga dan teddy bear. Bestnyaaaa.



Tengah jalan-jalan, tiba-tiba terjumpa satu cafe ini, Thanks Nature Cafe. Konsep dia sama macam Cat's Cafe tapi bezanya.... di kedai itu ada kambing. Cuma tidak berapa best sebab bau kambing... Yela, semua orang tahu bau kambing macamana. Haha.

Kami meneruskan perjalanan kami.



Jalan hingga jumpa papan ini.



Haa nampak tak atas tu ada lambang kucing. Di situ la kafe nya.


Naik tangga ini untuk ke tingkat 2.


Tadaa, sudah sampai. Sebaik sahaja tiba, kita perlu :

1. membuka kasut dan memakai selipar yang diberikan
2. Membayar 9000 won di mesin dan dapatkan resit
3. Resit itu beri pada waiter dan boleh pilih mahu minum air apa secara percuma. (Kerana sudah termasuk dalam harga 9000 won itu)
4. Kemudian bolehlah pergi membenamkan muka di kucing. Hahaha







Untuk pengetahuan anda, cat's cafe di Hongik Universiti ini lebih jinak dan mesra alam (tidak sombong) berbanding kucing di Myeongdong. Kiranya, kucing di sini semuanya nak orang dan bukannya melarikan diri daripada orang.

Cumanya, kucing di sini agak 'fragile'. Bermaksud, kucing di sini tidak suka di angkat, dan pasti mereka akan lari. Orang Korea pun jenis lembut dan tidak angkat kucing, mereka hanya duduk dan menunggu kedatangan mereka. Jadi, saya lebih suka kucing Malaysia dari kucing Korea! Hahahaha







Jadi, antara cara-cara nak attract kucing untuk datang ke kita ialah dengan membentangkan  kain selimut di atas peha. Tidak lama tu, pasti akan ada yang nak duduk pada kita. Best!!

Sambungan post ini ialah :





    Anda juga mungkin berminat untuk membaca entri backpack saya yang lain :

    Cuti bajet dan backpack murah ke Jepun
    Cuti bajet dan backpack murah ke Kemboja
    Cuti bajet dan backpack murah ke Australia

    Nak backpack sendiri tapi nak panduan mudah? Boleh dapatkan Naracards, panduan yang bersaiz mini sesuai untuk di bawa ke Korea!


    Naracards Seoul Set

    24 comments:

    1. Bestnyee, smoga diberi peluang la sy pergi sana. hehehe. tepi yg ent tu big hit ent? srsly jealous T T as kpopers and army. hehehe. ad nmpak abangtan @ BTS tak berkeliaran kt situ? hohoho

      ReplyDelete
    2. bukan main ketat lagi muka kucing2 kat sini haha

      ReplyDelete
    3. try klik entry lain. blog not found

      ReplyDelete
      Replies
      1. saya dah betulkan link2 tu. terima kasih kerana inform :)

        Delete
    4. https://freenetflixacc2019.weebly.com/ buffs fashion themselves to be quite the astute individuals, a beautiful combination of intelligence, taste, and an appreciation of all this artistic. It is quite the event when one movie aficionado finds themselves face-to-face with their match.

      ReplyDelete
    5. Recently, I was hired to conduct some test parties for a company that was thinking about adding another distribution channel to their mix: Home parties. The question frequently arises, "Is the party over?" Here are five discoveries. bachelor parties

      ReplyDelete
    6. If you have catalog movie collection nightmares that keep you up at night, don't feel like you're the only one. Many people are more than happy to buy movies, but then they don't know what to do once they have more movies than they can handle. No matter what your catalog movie collection nightmare looks like, there are ways to make koktale you're able to track your collection as it grows. Here are the three most common catalog movie collection nightmares and how to fix them.

      ReplyDelete
    7. But wanna admit that this is very helpful , Thanks for taking your time to write this. indian idol junior show timings

      ReplyDelete
    8. Wow, What a Excellent post. I really found this to much informatics. It is what i was searching for.I would like to suggest you that please keep sharing such type of info.Thanks Susan D. Hartman

      ReplyDelete
    9. Wow really glad i came across your internet site, i??ll be sure to visit back now i??ve bookmarked it??. putlockers

      ReplyDelete
    10. I do enjoy the way you have framed this specific difficulty plus it does supply me personally some fodder for consideration. Nevertheless, from what I have observed, I simply just wish when other feed-back stack on that folks continue to be on point and not start on a soap box involving some other news du jour. All the same, thank you for this superb piece and although I can not really go along with this in totality, I respect your perspective. naira Marley isheyen

      ReplyDelete
    11. The new Zune browser is surprisingly good, but not as good as the iPod’s. It works well, but isn’t as fast as Safari, and has a clunkier interface. If you occasionally plan on using the web browser that’s not an issue, but if you’re planning to browse the web alot from your PMP then the iPod’s larger screen and better browser may be important. 123movies

      ReplyDelete
    12. Learn everything about Movie Maker. Using this Vista tool you can import a video, photos and music for your movie. Remove bad parts which you don't want to use. Order the good material which is left. Add some cool things like photos, special effects, background music, spoken text and sound effects. Finally you publish the movie to a DVD. check lyrics

      ReplyDelete
    13. How is your online dating profile viewed by those you are trying to attract? I have looked at this from a male perspective. If you are a woman and wondering why you are not having many matches, hopefully this article can help. escort girls in Kuwait

      ReplyDelete
    14. What is an outstanding post! “I’ll be back” (to read more of your content). Thanks for the nudge! مفتاح شارب شوتر

      ReplyDelete
    15. Excellent article. Very interesting to read. I really love to read such a nice article. Thanks! keep rocking. dmarket alternative

      ReplyDelete
    16. Nice to be visiting your blog again, it has been months for me. Well this article that i've been waited for so long. I need this article to complete my assignment in the college, and it has same topic with your article. Thanks, great share. free download pubg

      ReplyDelete
    17. I havent any word to appreciate this post.....Really i am impressed from this post....the person who create this post it was a great human..thanks for shared this with us. csgo trade bots

      ReplyDelete
    18. A great content material as well as great layout. Your website deserves all of the positive feedback it’s been getting. I will be back soon for further quality contents. 星際母艦 NFT

      ReplyDelete
    19. I am come here first time, i find the perfect article. Thanks for sharing interesting and informative post. Supplemental Health Insurance

      ReplyDelete
    20. I truly like your style of blogging. I added it to my preferred's blog webpage list and will return soon…

      ReplyDelete
    21. 360DigiTMG, the top-rated organisation among the most prestigious industries around the world, is an educational destination for those looking to pursue their dreams around the globe. The company is changing careers of many people through constant improvement, 360DigiTMG provides an outstanding learning experience and distinguishes itself from the pack. 360DigiTMG is a prominent global presence by offering world-class training. Its main office is in India and subsidiaries across Malaysia, USA, East Asia, Australia, Uk, Netherlands, and the Middle East.

      ReplyDelete
    22. I like this post,And I figure that they having a great time to peruse this post,they might take a decent site to make an information,thanks for sharing it to me data science course in mysore

      ReplyDelete
    23. This is my first time visit here. From the tons of comments on your articles.I guess I am not only one having all the enjoyment right here! data science course in mysore

      ReplyDelete