Wednesday 29 July 2015

Cara nak dapatkan tiket penerbangan murah.





Peace everyone. Today I nak share secret tipssss untuk dapat flight murah. Caranya camne? Mai baca..


1. Be Flexible dengan tarikh anda nak melancong


The reason why we have to be flexible with our dates is because harga tiket selalu berbeza-beza, depending on the time of the year. Sebagai contoh, bulan 12 merupakan bulan yang murah untuk travel ke negara-negara Eropah manakala bulan 6 iaitu musim Summer ialah waktu yang perlu dielak sebab harga melambung tinggi!

Selain itu, kalau nak dapat tiket murah kebiasaannya ambil lah waktu bukan cuti sekolah di Malaysia, dan hari weekdays (not weekends!) Kalau perasan, hujung minggu memang harga mahal sebab airline company ni pon bijak juga, dia tahu org cuti time bila.

2. Be Flexible dengan destinasi anda

Jangan terlalu rigid dengan destinasi yang korang nak pergi. Sebagai contoh, aku ni ha. Berangannya nak pergi India, New Delhi, sudahnya segala tiket flight mahal nak mampos jadi kena fikirkan alternatif lain untuk sampaiiii ke India tu.

3. Gunakan website yang membandingkan harga tiket flight 

Cheapflights, Fare Compare, Kayak, Expedia, CheapOair dan lain-lain adalah website yang membandingkan segala harga airlines jadi korang boleh choose wisely la.



3. Gunakan kelebihan Student Discounts

Ada certain airlines dia ada provide discounts for students, antaranya ialah MAS Airlines. Tapi leceh sikit sebab kena book thru call or datang ke counter. Selain itu, ada juga airlines yg mmg kat website dia sendiri boleh choose kite ni as student for example SpiceJet.

5. Kumpul points 

Antara cara syarikat penerbangan nak buat kita terpedaya (ecewah) ialah dengan menyediakan points untuk kita kumpul. Contoh kita ada beli tiket flight, nanti kita boleh la dapat points sikit daripada tu. Or maybe kita use Mesra Card swipe kt Petronas, or simpan duit kt CIMB ke ape ke, points tu boleh dikumpul dan lama2 boleh redeem flights secara percuma (or boleh dapatkan murah)
Okay setakat itu saje tips for getting the cheapest flights yang ingin dikongsikan. Happy flying everyone!

1 comment: