Perjalanan ke Pulau Pinang

10:20:00

CLICK for ENGLISH

Hi Semua

Pulau Pinang. Sebuah negara yang indah, bersih, dan tenang. Tempat yang paling disyorkan jika anda ingin mempunyai sebidang fikiran yang jelas. Kenapa di Pulau Pinang? Apa yang perlu dilakukan di Pulau Pinang? Apa untuk makan di Pulau Pinang ??

Perjalanan kami ke Pulau Pinang mungkin mengambil masa lebih kurang 4 jam dari Lebuhraya PLUS KL. Kami keluar mengikuti Jambatan Pulau Pinang (jambatan lama) kerana ia adalah jauh lebih murah, mungkin kira-kira RM 7 je bayarannya.


Langit yang indah.

Sebaik sahaja kami tiba di Pulau Pinang, kami segera mencari papan tanda ke USM Pulau Pinang, yang baik tahu Universiti di sana. Dari situ, kita akan bertemu dilahirkan Pulau Pinang, yang akan membimbing kami sepanjang 3 hari kami tinggal di sana.

Kampus itu sendiri adalah cantik!

Selepas kami bertemu, Rin, seorang, gadis nakal indah, dia membawa kami ke rumahnya, meninggalkan beg kami, dan menolak untuk memburu makanan kita (JALAN JALAN CARI MAKAN) 

Kami  ke George Town, untuk mencuba PESEMBOQ dan rasanya ya Allah sedap gilaaaa! (Anda boleh mencari gerai di medan selera yg berdekatan dgn esplanad di Georgetown)




Korang boleh cuba juga Din Ais Kacang  *MESTI CUBA!*



Selepas makan pesemboq, kitorang pon berjalan2 di persisiran pantai *cewah* untuk menikmati matahari terbenam *cewah lagi*





Keesokan harinya, kitorang ke George town lagi dan semasa dalam perjalanan, kitorang boleh nampak menara paling tinggi kot di situ, Komtar namanya.


Berhampiran KOMTAR, anda boleh mencari Teochew Chendul Pulau Pinang yang terkenal untuk mencuba laksa Pulau Pinang dan Cendol Durian




Durian cendol sedap, tetapi ia masih tidak boleh mengalahkan cendol durian Borhan di Kuala Selangor. Tetapi penang laksa itu pehhh memang terbaik!

Selepas kitorang dah menyumbat macam2 dalam perut kami, kami kemudian pergi untuk mencari Penang Street Arts. Selama ini, aku ingatkan street arts ni ada di sepanjang dinding yg panjang tu, ghopo eh salah. Ala-ala cm treasure hunt, ktorg pon mencari la lukisan-lukisan tuu.. Antara yg dpt dikenal pasti ialah :

Bola keranjang
Ayunan
Basikal
Kucing
Budak dan cawan

dan banyak lagi!


Gosh, those kids are laughing at me! haha.



Kat situ pon ada China House cafe. 

Lopeh tu, dah penat treasure hunt *haha* kitorang pon ke Batu Feringgi. 


Tetapi tak lama lepas kami celup je kaki kt dalam pasir, mula la hujan. kitorang then menuju ke Butterworth untuk satu lagi sesi 'memburu makanan', iaitu Char Kuey Teow. Yesss, kegemaran ku! Saya benar-benar mengesyorkan anda tempat ini, Sg Dua Char Kuey Teow, perkhidmatan yang sangat cepat, dan ia adalah agak murah!




Harga yang sangat berpatutan, RM 3.50 untuk pinggan kecil, RM 4.50 untuk pinggan yang besar. Dan tanpa banyak perbezaan harga, saya cadangkan anda untuk mengambil pinggan yang lebih besar. Saya makan dua (L) dan 1 (S) hahahaha.

Hari terakhir di Pulau Pinang, kami menuju ke Nasi Kandar Kampung Melayu. Ia mesti dicuba jika anda berada di Pulau Pinang, Nasi Kandar.





Harga yang tidak terlalu mahal, tidak terlalu murah, ok. Rasa pon sedap juga!

Akhir sekali, kita pon ke Pulau Pinang hill tu, naik kereta cm ala-ala kabel yang berharga RM10 dengan myKad. Memang curam dan menakutkan tetapi berbaloi.





Anda boleh mencari kunci2 cinta tu di atas bukit, (ia adalah sama seperti di Seoul Tower)

Saya rasa itu sahaja yang saya ingin kongsikan. Mudah-mudahan post ini dapat menjadi panduan bagi anda untuk bercuti2 di Malaysia. All the best!

Related Post

1 comments