Friday, 29 July 2016

Hukum Menggunakan Kuali di Hotel atau Semasa Travel



Pernah tak korang pergi ke luar negara, pastu tinggal kat hotel, hostel, apartment yang dah siap sediakan kuali, periuk, jag air, cawan, gelas untuk tetamunya?

Tapi, kita selalu waswas nak gunakannya sebab kita tak tahu orang tu pernah guna untuk masak apa bukan? Saya pun selalu mengalami masalah ini. Haha. Jadi baru-baru ini saya pun ada terbaca satu artikel ni, yang saya rasa bagus juga untuk di share kan kepada pembaca sekalian.

MENGGUNA PERKAKAS DAPUR ORANG BUKAN ISLAM
AL-KAFI LI AL-FATAWI : SOALAN 303 (27JUN 2016 M / 22 RAMADHAN 1437 H)
Apa hukum kita guna bekas makanan yang telah digunakan oleh non muslim untuk makan benda haram seperti babi dan arak?
JAWAPAN:
Hukumnya cukup kita basuh sahaja perkakas itu dengan air berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Tha`labah al-Khusyani yang bertanya kepada Baginda SAW:
إِنَّا نُجَاوِرُ أَهْلَ الْكِتَابِ وَهُمْ يَطْبُخُونَ فِي قُدُورِهِمُ الْخِنْزِيرَ وَيَشْرَبُونَ فِي آنِيَتِهِمُ الْخَمْرَ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنْ وَجَدْتُمْ غَيْرَهَا فَكُلُوا فِيهَا وَاشْرَبُوا، وَإِنْ لَمْ تَجِدُوا غَيْرَهَا فَارْحَضُوهَا بِالْمَاءِ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا»
Maksudnya: “Sesungguhnya kami berjiran dengan Ahli Kitab. Mereka biasa memasak daging khinzir di dalam periuk-periuk mereka dan biasa meminum khamar di dalam bekas-bekas mereka. Rasulullah SAW menjawab: “Jika kalian dapat menggunakan (perkakas-perkakas) yang lain maka makan dan minumlah dalamnya. Jika kalian tidak dapat selainnya maka cucilah ia dengan air kemudian makan dan minumlah.”
Riwayat Imam Abi Daud dalam Sunan-nya (3839)
Asal hukum perkakas itu ialah suci dan arahan membasuh yang terkandung dalam hadis di atas ialah sunat, kerana orang bukan Islam tidak menghindarkan diri mereka daripada bahan-bahan bernajis. Rujuk al-Mu’tamad (1/50-51)
Namun apabila jika jelas dan nampak adanya kegunaan bagi najis berat seperti khinzir, maka hendaklah dibasuh tujuh kali dengan air mutlak serta salah satunya daripada basuhan air bercampur tanah.
Dalilnya ialah:
طَهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَلَغَ فِيهِ الْكَلْبُ، أَنْ يَغْسِلَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ أُولَاهُنَّ بِالتُّرَابِ
Maksudnya: Penyucian bekas salah seorang daripada kalian apabila dijilat anjing dengan membasuh tujuh kali, yang pertamanya dengan tanah (dalam riwayat lain: salah satunya dengan tanah).
Riwayat Imam Muslim (279)
Wallahua’lam.

2 comments: