Friday 3 April 2015

Cara untuk book hotel paling murah secara online

Assalamualaikum. Ape khabar semua? Haa, hari ni cheq nak buat tutorial 'Cara nak book hotel secara online'. 

Buat pengetahuan semua, ada banyaaakkk search engine untuk book hotel. Aku list kan kat bawah yang mana aku pernah try k :



Korang dah beli tiket? Dah tahu destinasi mana nak p? Sekarang, masanya untuk book tempat tinggal pula kan? OK, meh cheq ajaq. 

Tips 1 :

Search guna Tripadvisor.

Macam aku, aku plan nak pergi Phnom Penh,  jadi aku type Phnom Penh dan tarikh nak pergi :


Kenapa pilih Tripadvisor? Sebab dia membandingkan hotel dengan hotel bookers yg lain. Nampak atas tu, ade Expedia, Agoda, Booking.com. Jadi senang nak buat pilihan yang mana paling murah.


Tips 2 :

Antara salah satu cara aku nak jimat ialah dengan guna Agoda CIMB. What??? Ye, kepada pengguna CIMB, boleh la book guna agoda CIMB ni sbb boleh dapat diskaun dari 5% - 8%. Heiii banyak beza tu yeee.

So kat bawah ni ialah contoh website Agoda CIMB. Senang je, korang type :

www.agoda.com/cimb

So apa tunggu lagi, jom book hotel! Dah keluar website tu, korang pon pilih lah negara korang nak pergi dan tarikh macam kat bawah ni :



Nanti dia kelua list of hotels 
(biasanya dia akan tunjuk yang Agoda recommended)



Nampak tak anak panah yang aku dah lukis tu? Ha, tekan yang tu.. Yela kiter ni nak bajet jer kan, jadi tak perlu lah nak five star sgt. So kita tekan Stars [1..5] tu.. 

Nanti dia keluar list hotel yang di susun bermula dengan 1 bintang sampai la ke 5 bintang macam ni :




Okay sabar sabar, tak murah lagi kan? Okay next korang tekan dengan section - Price (low to high) pulak macam ni :



Nanti dia keluar ikut turutan harga dari murah ke mahal macam ni :


Haaaa nampak tak harga yang tertera? Hotel RM 9 je? Suka tak suka takkkk. Aku suka! rambang mata tengok murah2 hahahahaha 




Memandangkan aku nak duduk bertiga dalam 1 bilik, jadi kena lah pilih yang selesa kan. Jadi aku pilih guest house ni. 





Isi details korang kalau korang bukan member Agoda. Kalau aku, aku dah jadi member so aku login and dia auto fill in je info aku.

Lepas dah isi, dia akan direct kita ke payment page (macam aku CIMBClicks), login, request TAC, isi TAC pastu settle!



Haa, sebabkan aku CIMB user, jadi aku dapat 5% discount. (8% biasanya negara Jepun, korea, China) Tapi okay lah dah murah sangat. Disebabkan ini transaction berlaku secara international, jadi 1 USD telah di charge ke account la.


Sekarang, korang boleh check emel korang dan print. 




Kalau tetiba korang ada nak cancel booking, nak tukar tarikh ke, boleh tekan je link2 yang disediakan dalam emel tu. Pastu print. Nanti dah sampai hotel boleh tunjuk printed version tu k! Happy holidays everyone!

Semoga post ini membantu semua. In sha Allah :)






1 comment:

  1. Bagus postnya, kalau mau jalan-jalan jangan lupa juga kunjungi booking hotel murah supaya bisa dapat hotel murah buat jalan-jalan. Kalau ada waktu mohon boleh di review. :)

    ReplyDelete