Friday 7 August 2015

Trip ke Legoland

(CLICK FOR ENGLISH)

Hi semua. Saya baru sahaja pulang dari lawatan Legoland pertama sekali saya di Johor! Ia adalah besar dan dahsyat!

Pertama, tiket kami ke Legoland adalah Percuma dan kami mendapat baucar Sinar Harian. Jadi, anda semua boleh mula mengumpul surat untuk tawaran juga!

Kami bertolak ke Johor pada awal pagi sekitar 7 pagi dari Rembau, menggunakan lebuh raya PLUS.

Dari PLUS, untuk sampai ke Legoland, keluar ke Senai (U). Tol adalah RM 27.50 (dari Simpang Ampat tol) Kemudian, ikut papan tanda itu berkata 'Nusajaya' atau 'Medini Mall. Anda akan mendapati papan tanda Legoland dalam coklat. Perjalanan mengambil masa kira-kira 3 jam sahaja.

Ringkaskan je:

Highway PLUS ---> keluar Senai (U) ----> Nusajaya ----> Legoland


Kalau rasa macam dah start nak sesat2 je tu, cari 'Medini Mall' sbb pusat membeli-belah ini terletak betul-betul di hadapan Legoland. Kami tiba sekitar 10:15 dan cepat2 beratur untuk menebus baucar percuma kami. hahaha



** Gambar di atas adalah jumlah harga tiket kami. Nasib baik kami mendapat secara PERCUMA!



Dan yeah, trademark yang terkenal kt Legoland.

Masuk je entrance, ada loker untuk meletakkan beg anda, tetapi saya x cadangkan korg untuk meletakkan beg kt sana jika anda mempunyai tiket kombo yang anda boleh meletakkan beg anda dalam loker di dalam waterpark

Lepas tu kite masuk taman, dan actually lebih baik jalan di sekitar taman tema dlu sblum kita ke taman air. Kami bersetuju, dan kami pergi untuk melihat minilands dlu. Tempat ini super comel, kerana segala-galanya telah dibuat bersaiz kecil dan Lego!




 comel KLIA dan kapal terbang!



Nak pergiiiii : '(

Selepas minilands, kami pergi ke Lego Technic dan serius, boleh skip je tempat ini sbb membosankan. Percayalah. Kecuali anda seorang peminat Star Wars la.


Kemudian, kami pergi ke Lego Kingdom dan cuba rides. Yang pertama mungkin untuk kanak-kanak, jadi roller coaster takdola seram bona. tp boleh la utk warm up sblom naik roller coaster yang sebelah dia.

Oh ya, Sebelum saya lupa, dalam kes ini, jika korg x meletakkan beg di dalam loker di pintu masuk, jangan risau, korang boleh letak dalam tempat simpanan sementara kat setiap rides.



Second rides ni agak menakutkan berbanding yang pertama tetapi masih, xdela menakutkan dan mendebarkan macam rides kt theme park lain. Tetapi yela, kita tak boleh nak banding2 kan sangat kerana Legoland sengaja dibuat untuk kanak-kanak juga.

PLUS POINT: Masa menunggu hanya mengambil masa 5 minit. Ini cukup baik kerana setakat ini, saya telah ke Disneysea (yang Saya mengambil masa hampir 3 jam untuk naik), Universal Studios Singapore (40 minit), Sunway Lagoon (40 minit) dan taman tema lain juga.

Kemudian, kitorang ke land of imagination. Bagi orang dewasa, skip pon boleh tempat ini, tetapi ia tidak menyakitkan untuk mencuba.

Di sini, anda boleh membina kereta lumba anda sendiri daripada lego, dan meletakkan ia untuk menguji untuk mencari kelajuan kereta anda dan juga bangsa dengan anak-anak yang lain!


Kitorang kalah dengan beberapa kumpulan kanak-kanak,  memalukan betul!

Then kitorang ke Land of Adventure. Mungkin land yang * terbaik untuk saya *. Kami cuba blasters laser, di mana korang menaiki kereta api yang bergerak, dan menembak ke lampu merah atau hijau menggunakan pistol (yang disediakan dalam kereta api) untuk mendapatkan beberapa mata. 


Kami kemudian berjalan melalui Bandar Lego, dan di sini anak-anak anda boleh mendapatkan lesen memandu dengan harga RM30 dan memandu kereta lego mereka. Tetapi kita tidak mengambil bahagian itu kerana saya tidak benar-benar berfikir bahawa orang dewasa boleh mempunyai cuba haha. Jadi, kami cuba sekolah menaiki bot (yang sebenarnya percuma) dan ia adalah seperti awesome !!!




Konsep ini adalah sama seperti memandu, anda perlu menggunakan stereng dan brek untuk mengawal bot anda. As usual, ada la berlaku  beberapa kemalangan kat sana sini haha.

Akhir sekali, kami menaiki PROJECT X berhampiran pintu masuk. Kali ini, masa menunggu agak lama daripada biasa, kira-kira 15 minit. Beratur lebih panjang juga.

Masa kitorang datang, dan kami menaiki keretapi mini ini yang hanya boleh memuatkan empat orang. Pada mulanya, macam menakutkan, tetapi tak takut langsung. Ya, sekali lagi, saya agak kecewa juga. dan sekali lagi, ini adalah sebuah taman untuk kanak-kanak. Oleh itu, kita perlu menghilangkan perasaan sedih gulana ini.



Sekitar taman, terdapat banyak gerai, tetapi sejujurnya makanan yang dijual agak mahal. Jika anda mempunyai tiket kombo, anda hanya boleh keluar legoland makan di Medini pusat membeli-belah di mana terdapat banyak pilihan lain seperti KFC, Chicken Rice Shop dan lain-lain.

Sekitar taman tema juga, anda boleh cuba permainan ini * yang saya tidak tahu apa yang ia dipanggil *. Baling bola, jika anda mencapai target, anda boleh membawa Unicorn secara percuma. Tetapi untuk bermain permainan itu, anda akan perlu membayar RM 10 untuk 2 bola. (Yang bermaksud anda hanya mempunyai 2 kali percubaan)




Hari makin panas so sesuai untuk berendam. So kitorang pon menuju ke water park.


Anda boleh meletakkan beg anda dalam loker di dalam taman-taman air.

Besar: RM 40
Kecil: RM 20




Berdekatan, terdapat satu bilik persalinan, jadi anda hanya boleh mengubah ke dalam anda berenang guaman atau apa sahaja.

TIPS BERGUNA: Tak perlu pon pakai baju berenang tapi baju tu mesti licin.  Memakai Jersey adalah pilihan terbaik. Kalau korang tak naik slide, pakai la apa2 pon, tapi kalau naik slide, kena pakai baju kain licin. Apa2 asalkan licin. Inner ke ape ke tak boleh ye. Harap maklum

*** Tiada sebarang gambar yang diambil di taman air, tetapi aktiviti-aktiviti di sana adalah sama seperti taman air yang lain dan sekali lagi, tak dela best sangat  *

Bilik persalinan cukup besar untuk menampung semua orang.




Apa yang begitu baik tentang bilik mereka berubah ialah mereka memberikan sabun dan syampu juga!

Berdekatan bilik itu, terdapat satu surau.

Anda boleh solat di sana, dan Sejadah dan telekung disediakan.

Ingin tahu bajet keseluruhan saya ke Legoland? Baca post saya yang akan datang. Itu je sy berharap ia membantu :)

No comments:

Post a Comment