Wednesday 7 November 2012

New Zealand PART II

Sambungan daripada New Zealand PART I

Dari Northern to Southern island, kitorang naik domestic flight sbb yela cam nak redah antara 2 island tu. hihi.. Sampai di Southern island, abah book apartment sebab senang la nak masak2.. Yela makanan kat NZ pon mostly bukannya halal pon.. So prefer masak sendiri although ragu2 juga nak guna periuk dia semua kan. huhu. Sudahnya beli periuk kecik untuk sementara. hihi..


QUEENSTOWN

Di sini memang terkenal dengan keindahan bukit bukau dia (betul ke  pairing sy ni?) dengan lake dia yang crystal blue. Macam wow.. cantik SubhanaALLAH..   


View dari apartment. Memang developer dia saje buat tingkap besar2 untuk memudahkan sesi penggambaran. *Mostly gambar2 yang ada ni semua mama yang amik, dia yang pandai amek gambar. haha

Cantikkan?




My mum posing

our apartment was one of em up there.

Glenorchy, AUCKLAND

Hire a car, and go to see for yourself the beauty of NZ. hihihi. As you can see the picture below, where it says 'GLENORCHY, GATEWAY TO PARADISE' thingy, well, it truly is. The view is just breathtaking! 



 
My mum's pictures are everywhere in the camera.
At that point of time, I was tooooo tired to get out of the car,
cause we'd been like sitting in the car for hours.

Taupo
kat Taupo ni, boleh la visit ladang beesssss dia. kat sini boleh tengok la jenis2 lebah, sarangnya dan jenis madu yang dihasilkan..

dengan ada snow cap, air biru, bukit bukau.. Saya tau kat Malaysia mana yang ada pemandangan camni. Sudah tentulah REMBAU MOST WANTED YAW.. Serious, cuba lah pergi, memang cantik :) 

WANAKA

Kat sini ada PUZZLING WORLD, where everything is like upside down. 
   


Okay x berapa nak jadi tapi biarlah hahaha





Mcam yang semua tahu, NZ kan antara pengeluar kambing dunia, jadi memang kambing dia bersepah2 dalam negara dia. Haha. cuma yang beza antara kita dan dia, bulu kambing dia gebu dan putih. Kita punya? Habis dah berlumpur . Haha..





SNAP SNAP
Somewhere in New Zealand..

Di southern island ni, ambil lah peluang naik river cruise dia sbb dia lalu merentasi gunung2 dia. Sangat cantik..








can't exactly remember the name of this river,
 but just look at how crystal blue the water is.



Haa teringat time tengah jalan2 ni, kitorang ada pergi camp site dorang tau.. Dia memang open space, sape2 nak jalan2 boleh sebab kat situ ada sungai yang mengalir semua. Tengah tengok2 map kat board tu, titibe aku ternampak ada macam tabung yang berkaki tu.. Saje lah tengok dalam dia ada pape. And you know what? DUIT! BANYAK PULA TUUU. pastu barulah aku terbaca, sesiapa yang nak camping situ kena bayar rate per day and letak duit dalam tu.. Macam.. wow.. orang yang camping kt situ tu jujur, dan orang yang lalu lalang disitu pon jujur juga.. ya Allah.. Kalau dekat negara-negara islam, confirm tak sampai seminit duit sume dah lesap.. Mereka sangat jujur mashaAllah.. terharu sangat tengok... kan best kalau Malaysia camtuu.. 


Konklusinya, New Zealand sangaatttt best especially kepada orang yang minat nature macam saya. Tak rugi pergi, tak rugi bayar mahal sikit. Syukurilah dengan keindahan alam yang Allah beri ni. SubhanaAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar..

No comments:

Post a Comment