Wednesday 4 November 2015

5 Langkah Mencegah Pepijat Katil

As you know, I'm quite bad in malay, so nak cakap awal2, Pepijat Katil tu maksudnya Bed Bugs. Hahaha.

Pernah dengar tak phrase ni :

Good night, 
Sleep tight, 
Don't let the bed bugs bite.

Okay, first of all, apa itu pepijat? In case korang tak tahu pepijat tu apa, pepijat ni merupakan sejenis serangga yang hidup di ATAS katil. Dia makan darah, oleh itu, sesiapa yang tidur di atas katil yang ada pepijat ni, habislaa... Gatal-gatal la jadinyaaa.




Kesan kena gigit pepijat.


Jadi, apa yang perlu kita buat untuk taknak kena gigit oleh pepijat? 
Kalau pepijat ni ada di atas katil korang di rumah senang la, boleh je call Insect Terminator or something. k

WHAT HAPPENS IF YOU HAVE BED BUGS WHILE YOU'RE TRAVELLING??

Perghhh night mare. Lagi-lagi kalau pepijat tu ada pulak atas katil hotel. Tapi jangan risau. Jom baca tips di bawah.

1. Baca review, complaints tentang hotel penginapan anda

Sebelum korang menempah mana-mana hotel, check dulu review dan aduan pepijat dari pelancong lain. Antara laman web yand mudah untuk cek aduan ini termasuk TripAdvisor, Agoda.com, Booking.com, Bedbugger.com. 

Tapi perlu diingat, even kalau hotel tu takde aduan bed bugs, tidak semestinya tempat penginapan anda tu bebas perosak kerana banyak je kes serangan tidak dilaporkan.

2. Memeriksa Bilik

Setelah anda mendapatkan kunci bilik anda dan nak masuk bilik, make sure korang cek dulu tilam, kepala katil, dan meja sebelah katil tu. Jika sebelah katil ada sofa, make sure cek juga. Sebab dia boleh ada di mana-mana je. Mungkin juga dia sedang bersembunyi. Haha

Kalau korang ada ternampak sisa serbuk putih dalam laci atau di sekitar bilik, kemungkinan hotel tu baru merawat masalah pepijat katil.

3. Simpan Bagasi Jauh dari Katil

Kesilapan yang anda boleh buat ialah untuk meletakkan beg pakaian anda di atas katil. Yela, acah-acah takut lantai kotor kan. Tapi, dengan letak beg di atas katil, boleh membuatkan pepijat tu masuk ke dalam bag. Mungkin juga korang akan bawak balik souvenir pepijat masa balik ke Malaysia.

4. Beg Penggunaan plastik untuk Dobi

Apa-apa sahaja yang anda pakai di dalam bilik hotel, terutama baju tidur anda, boleh come in contact with those bed bugs la kan. Perkara yang paling bijak untuk korang lakukan adalah untuk meletakkan semua pakaian kotor anda di dalam beg plastik yang tertutup (sekiranya nak basuh di Malaysia) atau terus hantar baju2 anda untuk basuh di dobi.

5. Cuci Semua

Sebaik sahaja anda tiba di rumah, anda perlu basuh dan kering (sebaik-baiknya di tempat panas) semua pakaian kotor anda.

6. Gunakan Racun Perosak

Kalau nak selamat, better bawak shieldtox. TETAPI! Naik plane mana boleh bawak aerosol can. So, konklusinya, korang pergila beli kat kedai k.

Sorry kalau bahasa kejap formal kejap tak. I see that I'm not good in explaining things in formal. Hahaha. Sorry guys :)

1 comment:

  1. Hubungi kami segera kami pakar dalam membasmi pepijat 01117557442 atau whatsapp

    ReplyDelete